mci-news-archive

تلفن همراه در حال تبديل به سبك زندگي

کد خبر: 52004
18 دی 1392
بازدید: 75656
تلفن همراه در حال تبديل به سبك زندگي

قائم مقام شركت ارتباطات سيار ايران از موبايل به عنوان فراگيرترين پديده جهاني در حال و آينده نام برد.
به گزارش اداره كل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، دكتر حميدرضا نيكوفر رئيس هيأت مديره شركت جيرينگ و قائم مقام شركت ارتباطات سيار ايران كه در سومين همايش سالانه بانكداري الكترونيك و نظام هاي پرداخت سخن مي گفت، از تلفن همراه به عنوان سبك زندگي انسانها در دنياي امروز ياد كرد.
نيكوفر با اشاره به ارزش افزوده بالاي سرويس هاي باند پهن گفت: بايد مسؤولانه كار كنيم. جامعه نيازمند اقداماتي از جانب ما در زمان حال در خصوص بهره گيري از اثرات اقتصادي و اجتماعي باند پهن است و اين فقط با يك همكاري خوب اتفاق مي افتد.
وي افزود: صد سال طول كشيد تا جمعيت تلفن ثابت به 1 ميليارد برسد، اما در مورد موبايل به عنوان فراگيرترين پديده جهاني، طي 20 سال به بيش از 5 ميليارد مشترك رسيديم.
نيكوفر با بيان اينكه در سال 2008 ميلادي اولين موبايل اپليكيشن عرضه شده است، اظهار داشت: در طي 2 سال 2/8 ميليارد دانلود اپليكيشن انجام شده و در سال 2011 اين رقم به 18 ميليارد رسيده است.
رئيس هيأت مديره شركت جيرينگ با اشاره به سه نيروي پيشران شبكه اي يعني ابر (Cloud)، باند پهن و موبايل گفت: با توجه به اينكه موبايل بيش از 80 درصد جهان را تحت پوشش دارد، تحول شگرفي در همه ابعاد زندگي نه تنها بانكداري بلكه در رسانه، تحصيلات و بهداشت، امنيت و حمل و نقل و ... ايجاد كرده است.
وي گفت: تحقيقات مفصلي كه شركت هاي معتبر جهاني در خصوص تأثير سرويس هاي باند پهن بر اقتصاد كشورها انجام داده اند، نشان مي دهد به ازاي هر 1000 كاربر باند پهن، 80 شغل ايجاد مي شود و همچنين هر 10 درصد رشد در ضريب نفوذ  باند پهن، يك درصد به GDP مي افزايد.
نيكوفر افزود: اگر سرعت در باند پهن 2 برابر شود، 3 دهم به رشد GDP اضافه مي شود. حال بايد محاسبه كنيم چقدر نفت بايد بفروشيم تا يك درصد رشد GDP داشته باشيم.
قائم مقام مديرعامل همراه اول با تأكيد بر اينكه داشتن باند پهن و Cloud لزوماً مشكلات را برطرف نمي كند اظهار داشت: اگر در اين زمينه سرمايه گذاري كنيم، ولي براي مردم كاربردي نباشند، ارزش اقتصادي مورد نظر حاصل نمي شود. GDP موقعي ايجاد مي شود كه اين سرمايه گذاري به سرويس قابل استفاده براي مردم منتهي شود.

نيكوفر با بيان اينكه در گذشته همه صنايع به دنبال ايجاد شبكه مخابراتي خاص خود بوده اند، اظهار داشت: با توجه به ويژگي هاي خاص موبايل يعني «هميشه روشن بودن» و «هميشه در دسترس بودن»، اين صنايع بدنبال عرضه خدمات خود از طريق شبكه موبايل هستند.
وي گفت: امروزه همه بخش ها نيازمند اتصال به شبكه فراگير موبايل هستند. وقتي فردي به اين شبكه متصل مي شود، دنيايش تغيير مي كند و وقتي همه چيز اتصال پيدا مي كند دنياي ما تغيير پيدا خواهد كرد. اتصال به شبكه، تجارت آينده است. اتصال سيستم بانكي به شبكه موبايل و همكاري نهادهاي مرتبط، به خوبي و با سرعت صورت نمي گيرد. اگر بخواهيم ايران در موقعيت خوبي قرار بگيرد بايد همكاري بهتري بين بانك ها و اپراتورها ايجاد شود.
نيكوفر افزود: با توجه به اينكه همراه اول يك سرمايه ملي محسوب مي شود و بزرگترين اپراتور خاورميانه است، اين اپراتور از پتانسيل بالايي براي عرضه خدمات بانكداري الكترونيك برخوردار است. مردم همچون گذشته به همراه اول اعتماد دارند، زيرا از ابتداي سال جاري تا كنون شاهد رشد مستمر شاخص هاي ترافيك (صوت يا مكالمه حدود 23 درصد، پيامك حدود 15 درصد و USSD حدود 21 درصد و GPRS حدود 334 درصد) بوده ايم و اين امر باعث شده كه امروز از همراه اول به عنوان يك همراه معتبر نام برده شود.
رئيس هيأت مديره شركت جيرينگ با بيان اينكه در راستاي همين اعتماد مردم، اكوسيستمي با شركت هاي جيرينگ، مبين نت و امن افزار گستر شريف ايجاد و با شركت جيرينگ، همراه اول وارد حوزه پرداخت شده است. ما سرمايه گذاري زيادي در حوزه پرداخت موبايلي كرده ايم. اولين موبايل ولت (كيف پول الكترونيك) توسط همراه اول عرضه شده است. همكاري سيستم بانكي كشور مي تواند موجب شود اين سرويس با كيفيت بهتري در اختيار مردم قرار گيرد.
وي افزود: با توجه به اينكه فضاي سرويس هاي موبايلي دايناميك است، اگر سرويس به موقع ارائه نشود سرمايه گذاري انجام شده بي نتيجه خواهد بود. همچنين ما نبايد فقط در زمينه سخت افزار سرمايه گذاري كنيم. مي توان در Cloud(ابر) سرمايه گذاري كرد. بايد بومي سازي كرد و فضاي خودمان را داشته باشيم.
قائم مقام مديرعامل اپراتور اول با اشاره به نسل هاي پرداخت همراه گفت: در بحث نسل هاي پرداخت همراه ما هنوز در مرحله اول يعني بر پايه SMS، IVR، USSD سرويس عرضه مي كنيم. موج NFC در حال آمدن است و هيچ آمادگي در اين زمينه وجود ندارد. اين امر همكاري متقابل اپراتورها و سيستم بانكي را مي طلبد.

نيكوفر در ادامه به تدارك وسيع همراه اول براي ارئه سرويس هاي پرداخت اشاره كرد و گفت: ما در جيرينگ تلاشمان اين بوده كه همه كانال هاي همراه اول را براي ارائه اين خدمات پرداختي كاربردي كنيم. در حال كمك به توسعه سوئيچ شاپرك هستيم تا بتواند تمام تستهايش را در پلتفرم هاي ما انجام دهد.
وي با معرفي سرويس هاي «دريافت خدمات بانكي مبتني بر حساب بانكي»، «دريافت خدمات پرداخت مبتني بر كارت بانكي» و «خريد خرد مبتني بر كيف پول» اظهار داشت: در اكوسيستم جديد شركت هاي همكار ايجاد كرده ايم. يعني ما نمي خواهيم تنها بازيگر باشيم. فضا را براي شركت هاي همكار نظير «توسن» و «شركت خدمات انفورماتيك» مهيا كرده ايم. همچنين با 18 بانك ديگر از 31 بانك موجود كشور در حال مذاكره و نهايي كردن قرارداد همبانك، بصورت مستقل و يا از طريق شركت هاي توسن و خدمات انفورماتيك هستيم. اميدواريم با همكاري خوبي كه با وندورها داريم، بتوانيم كسب و كار حوزه پرداخت و بانكينگ را در كشور به نقطه مطلوب برسانيم.